Aan de slag

Framemaat

Er zijn verschillende maten BMX-frames in omloop. Het kleinste frame is Micro en loopt op met Mini, Junior, Expert tot Pro. Vaak wordt er per frame nog aanvullende maten gebuikt als Expert XL, XXL en Pro XL, XXL en XXXL. Deze laatste wordt trouwens maar door een paar fabrikanten geleverd.

Het type frame wordt bepaald door de lengte van de bovenbuis, van hart balhoofdbuis tot hart zadelbuis. Micro is ongeveer 425 mm en een Pro XXXL is ongeveer 560 mm, maar dit kan per fabrikant verschillen.

Welke maat is geschikt voor jou?

Welk frame bij jou hoort is afhankelijk van je lichaamslengte. In onderstaande tabel zie je de framemaat die ongeveer hoort bij welk lichaamslengte
(Let op; alle genoemde getallen en maten zijn richtlijnen)

LICHAAMS-
LENGTE (cm)
MICRO
MINI
JUNIOR
EXPERT
EXPERT XL
EXPERT XXL
PRO
PRO XL
PRO XXL
PRO XXXL
100 X
105 X
110 X
115 X
120 X
125 X
130 X
135 X
140 X
145 X
150 X X
155 X X
160 X
165 X
170 X X
175 X
180 X
185 X

Cranks

De lengte van de cranks is afhankelijk van je binnenbenenlengte. Je kunt jouw binnenbenenlengte meten door rechtop te gaan staan, met je rug tegen de muur en de voeten ongeveer 20 cm uit elkaar. (zonder schoenen). Klem een boek met een stevig kaft, zo hoog mogelijk tussen je benen. Houd het boek aan bovenkant horizontaal en meet nu de afstand van bovenkant boek tot de vloer, nu heb je de binnenbenenlengte te pakken.

In de tabel hieronder kun je vinden wat de richtlijn is voor de lengte van je cranks.

Let wel op dat de cranklengte wordt gemeten van “hart op hart”, dus scharnierpunt waar je trapper aan zit, naar scharnierpunt van de bottom bracket (trapas).

LENGTE BINNENBENEN VAN – TOT (cm)
CRANK LENGTE (mm)
/ – 50 <=135
50 – 52 135 – 140
52 – 54 140 – 145
54 – 56 145 – 150
56 – 58 150 – 155
58 – 60 155 – 160
60 – 65 160 – 165
65 – 70 165 – 170
70 – 75 170 – 175
75 – 80 175 – 180
80 – / 180 =>

Tandwielverhouding

Een probleem, waar bijna elke fietscrosser mee te maken krijgt, is de keuze van een optimale tandwieloverbrenging. Hiermee bedoelen we de verhouding tussen het voor- en achtertandwiel van de crossfiets.
Er bestaan veel mogelijkheden, wat ook wel blijkt uit onderstaande tabel. De horizontale getallen zijn de tanden van het voorste tandwiel, de verticale die van het achterste tandwiel.
In de tabel zie je welke afstand (in centimeters) je aflegt met één hele omwenteling van de pedalen.

Hoe groter de afstand per omwenteling, hoe zwaarder het trappen is, en omgekeerd. Licht trappen (dus een kleine afstand per omwenteling), is wat je nodig hebt om vanuit stilstand zo snel mogelijk op gang te komen. Dat gebruik je dus bij de start, maar ook tijdens sprintjes halverwege de baan, bijvoorbeeld nadat je moest remmen, omdat je werd klemgereden, of voor een snelle ‘aanloop’ naar een sprong. Zwaar trappen is vooral nuttig als je al snelheid hebt, om met weinig inspanning je snelheid te houden of nog verder te verhogen. Dus met name op lange rechte stukken, zoals kort nadat je gestart bent en al op redelijke snelheid bent gekomen door de eerste sprint.

Het gebruik van versnellingen is bij BMX verboden. Je zult het dus met één tandwielcombinatie moeten doen. En dat betekent dat je die combinatie moet kiezen die voor jou de beste middenweg biedt tussen sprinten (licht trappen) en snelheid houden/verhogen (zwaar trappen). Kies je een te lichte verhouding, dan ben je bij de start misschien wel als eerste weg, maar houd je de rest van de baan niet vol, omdat je de pedalen als een staafmixer in het rond moet laten gaan. Kies je een te zware verhouding, dan zul je de lange stukken misschien wel goed volhouden, maar zie je bij de start je tegenstanders als stipjes aan de horizon verdwijnen.

Welke combinatie voor jou nu precies de beste is, zul je proefondervindelijk moeten vaststellen. Kijk wat er nu op je fiets zit, en zoek dat op in de tabel. Heb je het idee dat je nu te zwaar trapt, kies dan een lichtere combinatie (=kleiner getal) en omgekeerd. Door de tabel te gebruiken, kun je goed zien hoe groot het verschil zal zijn als je voor of achter een ander tandwiel gaat proberen. Bedenk wel: het gaat maar om centimeters, maar als je al een tijdje fietst, zul je het verschil van één tandje meer of minder beslist merken. Verander dus niet te rigoureus!

Het is niet zo, dat bij gelijke getallen in alle gevallen even veel kracht nodig is. Ook bijvoorbeeld het gewicht van de fiets en de cranklengte zijn daarop van invloed. Leveranciers van BMX-fietsen kiezen vaak allen ongeveer dezelfde tandwielen en verhoudingen voor de diverse maten fietsen (micro, mini, junior, expert, expert xl, Pro L enz.). Kleine fietsen hebben kleine tandwielen, grote fietsen hebben grote.

Op de website van BMX Ultra kun je met de calculator zelf aan het rekenen gaan.

Stuur en stuurnok (stem)

De hoogte van het stuur wordt gemeten ten opzichte van de trapas. (Dus het verschil in hoogte tussen trapas en uiteinde van het stuur)

NOTE: Alle getallen die hier genoemd worden zijn richtwaarden, persoonlijke voorkeur heeft natuurlijk altijd voorrang op richtwaarden